• Główna
  • O Nas
    • Nasz dzień
    • Opłaty
    • Godziny pracy
    • Liczebność grup
    • Posiłki
    • Zapisy
    • Statut
    • Regulamin
  • Kadra
  • Zajęcia dodatkowe
    Zajęcia dodatkowe
  • Popołudniowe baśniowe
  • Program
  • Galeria
  • Kontakt

Przedszkole

  • Nasz dzień
  • Opłaty
  • Godziny pracy
  • Liczebność grup
  • Posiłki
  • Zapisy
    Zapisy
  • Statut
  • Regulamin
    Regulamin
  • Nasze wnętrza
  • Nasze osiągnięcia
  • Wyprawka
  • Przedszkole Odkrywców Talentów
  • Oferta

Logowanie do strefy rodzica

Użytkownik:
Hasło:

Aktualności

  • Zapraszamy do aktualności
    Czytaj więcej »

Statut

Statut2

STATUT

NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA BAŚNIOWEGO

Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z: Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.

Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017r. nr 59 ), Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.

Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. nr 60 ), Ustawy o systemie światy z dnia "7.09.1991, Dz. U z 1996 r. nr 67, poz. 329,

Podstawa prawna

Ustawa o systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. (Dz. U.  poz. 2156 z 2015 r. ).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zmianami).

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 827).

Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7).

Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz.357; dalej – „ustawa zmieniająca”).

Ustawa z dnia 23 stycznia 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 Nr poz. 35).

Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 ze zmianami).

Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4, poz. 17 z 2009 r.).

Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz.532).

Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 11, poz. 114 ze zmianami).

Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zmianami).

Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120, poz. 526 z 1991 r. ze zmianami).

Rozporządzenie MEN z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych (Dz. U. Nr 26 z 2004 r., poz. 232 ze zmianami).

Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie szczególnych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168 z 2009 r., poz. 1324).

Rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników (Dz. U. Nr 89, poz. 730).







Niniejszy Statut



























SPIS TREŚCI

Rozdział I

Postanowienia ogólne………………………………………………………str. 4

Rozdział II

Cele i zadania przedszkola…………………………………………….…..str. 5

Rozdział III

Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje…………………………....str. 7

Rozdział IV

Zasady finansowania przedszkola……….……………………………………....str. 11

Rozdział V

Ogólne zasady organizacji zajęć w przedszkolu…………………………….…str. 12

Rozdział VI

Szczegółowe zasady organizacji pracy przedszkolu……………………..…… str. 13

Rozdział VII

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola………………………………..…...str. 14

Rozdział VIII

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna…………………………………………str. 15

Rozdział IX

Współpraca z rodzicami……………………………………………………… .str. 17

Rozdział X

Rekrutacja do przedszkola……………………………………………………..str. 18

Rozdział XI

Prawa dziecka w przedszkolu………………………………………………….str. 18

Rozdział XII

Postanowienia końcowe……………………………………………….………..str. 19


Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Niepubliczne Przedszkole Baśniowe, zwane dalej ,,przedszkolem” jest przedszkolem niepublicznym.

  • Przedszkole działa na podstawie:

a. Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256. poz.2572 ze zmianami oraz aktów wykonawczych do tej ustawy;

b. Niniejszego statutu.

  • Przedszkole mieści się na ul. Spółdzielczej 12, 84-300 Lębork.

  • Organem prowadzącym przedszkole jest osoba fizyczna: Krystyna Kołacz.

  • Nadzór pedagogiczny nad Niepublicznym Przedszkolem Baśniowym sprawuje Pomorski Kurator Oświaty.

  • Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb oraz możliwości rozwojowych.

  • Ustalona nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:

Niepublicne Przedszkole Baśniowe

ul. Spółdzielcza 12

84-300 Lębork

NIP: 8411168923

8. Do celów organizacyjnych przedszkola używana będzie pieczątka przedszkola. Na pieczątce używana jest ustalona nazwa przedszkola w pełnym brzmieniu:

Niepubliczne Przedszkole Baśniowe

ul. Spółdzielcza 12, 84-300 Lębork

NIP: 8411168923



Rozdział II

Cele i zadania przedszkola

§ 2

  • Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w

przepisach wydawanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej

wychowania przedszkolnego.

Przedszkole zapewnia każdemu dziecku:

1) bezpośrednią i stałą opiekę w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem,

2) podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,

3) możliwość pobierania nauki religii przez wszystkie dzieci, których rodzice wyrażają takie życzenie,

4) współdziałanie z rodziną i wspomaganie jej w działaniach wychowawczych,

  1. diagnozowanie stanu rozwoju i w miarę potrzeb, wczesną interwencję specjalistów, po

  2. przez współpracę z poradnią pedagogiczno – psychologiczną oraz zatrudnionymi specjalistami,

6) przygotowanie do rozpoczęcia nauki w szkole,

7) wymagane przepisami warunki bhp i ppoż.

1) Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z jego podstawą programową jest:

  • wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolniń oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

  • budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

  • rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

  • stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

  • troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

  • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

  • wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej

  • Sposób realizacji zadań przedszkola z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka oraz przygotowaniu go do nauki w szkole:

  • udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka;

  • organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, ich rehabilitacji, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;

  • umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej i językowej;

  • rozpoznawanie potrzeb dzieci w zakresie edukacji, opieki, wychowania;

  • prowadzenie działania prozdrowotnego i proekologicznego;

  • Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań, do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych,
    a w szczególności:

  • zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola (podczas spacerów
    i wycieczek);

  • dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć; opieka sprawowana w przedszkolu odbywa się:

a) w atmosferze akceptacji, która pozwala stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej,

b) w sposób dostosowany do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, z uwzględnieniem panujących w przedszkolu warunków lokalowych, ekonomicznych, technicznych i administracyjnych

  • zapewnia spożywanie posiłków zgodnie z zasadami żywienia oraz możliwościami technicznymi;

  • zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym oraz uświadamia konieczność przestrzegania ustalonych wspólnie zasad;

  • w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;

  • współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb i możliwości konsultacje i pomoc.

  • Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub prawnych opiekunów lub osoby upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo:

  • dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola w godzinach ustalonych w Statucie Przedszkola;

  • rodzice (prawni opiekunowie) składają pisemne upoważnienie w umowie dla osób mogących odbierać ich dzieci z przedszkola. Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię, nazwisko,stopień pokrewieństwa osoby wskazanej przez rodziców lub prawnych opiekunów;

  • dzieci powinny być przyprowadzane do godz. 8.45;

  • rodzice odpowiedzialni są do właściwego korzystania z domofonu oraz każdorazowe upewnienie się, że drzwi wejściowe i bramka są zamknięte po wyjściu rodzica z przedszkola w celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom;

  • w przypadku spóźnienia spowodowanego ważną sytuacją życiową rodzic zobowiązany jest do telefonicznego powiadomienia przedszkola;

  • nauczyciel nie może wydać dziecka osobie znajdującej się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających i narkotyków

  • rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;

  • nauczyciel przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców (prawnych opiekunów) bez opieki na terenie przedszkola (np. przed budynkiem, w ogrodzie, w łazience, w szatni);

  • osoby odbierające dziecko z przedszkola są zobowiązane do poinformowania o tym fakcie nauczyciela odpowiedzialnego za dziecko oraz do niezwłocznego jego odbioru z terenu ogrodu przedszkolnego bądź sali przedszkolnej, jednocześnie nie zezwala się w/w osobom na przebywanie na terenie przedszkola po czasie odbioru dziecka;

  • W przypadku częstych spóźnień rodziców i odbierania dzieci po godzinach pracy przedszkola, mogą zostać podjęte następujące działania:

  • naliczenie dodatkowej opłaty za każdą rozpoczętą godzinę, w wysokości ustalonej przez dyrektora placówki.

  • rozmowa dyrektora przedszkola z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka; wystąpienie dyrektora z wnioskiem do Sądu Rodzinnego i Nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka przedszkola;

  • podjęcie decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków;

  • w przypadku, niemożności skontaktowania się telefonicznego, nauczyciel oczekuje z dzieckiem przez 1 godzinę od momentu zamknięcia przedszkola. Jeżeli w tym czasie rodzice (prawni opiekunowie) nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia dyrektora i najbliższy Komisariat Policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców.

  • W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci:

  • prowadzone przez nauczycieli lub instruktorów;

  • szachy;

  • rytmika;

  • taniec;

  • zajęcia terapeutyczne;

  • zajęcia logopedyczne;

  • zajęcia z języka angielskiego

  • religia.

Rozdział III

Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje

§ 3

  • Statut przedszkola określa kompetencje organów przedszkola, którymi są:

  • Dyrektor przedszkola:

  • kieruje bieżącą działalnością placówki, jest uprawniony do wydawania decyzji administracyjnych;

  • reprezentuje przedszkole na zewnątrz;

  • jest kierownikiem zakładu pracy i pracodawcą zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i innych pracowników niebędących nauczycielami;

  • prowadzi nadzór pedagogiczny, zapewnienia odpowiednio wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną;

  • kontroluje realizację podstawy programowej oraz przestrzegania statutu przedszkola i respektowanie praw dziecka przez wszystkich pracowników przedszkola;

  • inspiruje i wspomaga nauczycieli w tworzeniu przez nich wysokiej jakości pracy placówki i podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego oraz współpracy z placówkami badawczymi i partnerami społecznymi;

  • planuje, organizuje i kontroluje działalność wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą placówki zgodną z przepisami prawa;

  • organizuje ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia pracy przedszkola;

  • zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;

  • obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej przedszkola;

  • przekazuje informacje na temat prowadzonego nadzoru pedagogicznego radzie pedagogicznej oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny;

  • opracowuje plan rozwoju placówki wspólnie z radą pedagogiczną w oparciu o wnioski wypływające z całorocznej pracy wychowawczo – dydaktycznej;

  • gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach;

  • dyrektor może podjąć decyzję o powołaniu Społecznej Komisji Rekrutacyjnej, jeżeli istnieje taka konieczność, przyjęciu dziecka do przedszkola, skreśleniu dziecka z przedszkola po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną;

  • przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedkłada go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, radzie pedagogicznej;

  • przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach ich kompetencji, wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy;

  • koordynuje opiekę nad dziećmi, tworzy optymalne warunki do ich rozwoju;

  • dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;

  • planuje i ponosi odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami:

  • organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;

  • współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;

  • kieruje polityką kadrową przedszkola, zatrudniana i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;

  • wymierza kary porządkowe pracownikom zgodnie z odrębnymi przepisami;

  • zapewnienia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.;

  • koordynuje współdziałania organów przedszkola, zapewnia im warunki do swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymianę informacji między nimi;

  • współdziała z organizacjami wskazanymi przez pracowników, deleguje i wskazuje osoby odpowiedzialne do pomocy w realizacji zadań przez placówkę;

  • zleca prowadzenie dokumentacji kadrowej, kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

  • realizuje i wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;

  • stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

  • właściwe prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.

  • stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki;

  • dopuszcza do realizacji programy wychowania przedszkolnego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej lub pozytywnej opinii doradcy metodycznego;

  • prowadzi kontrolę zarządczą w jednostce.

Właściciel przedszkola pani Krystyna Kołacz pełni jednocześnie funkcję wicedyrektora przedszkola i posiada te same kompetencje co dyrektor przedszkola. Właściciel przedszkola ma prawo zmieniać decyzje i postanowienia dyrektora w porozumieniu z dyrektorem przedszkola oraz pracownikami przedszkola.

2) Rada pedagogiczna jest organem przedszkola. Dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu są członkami rady pedagogicznej a jej przewodniczącym jest dyrektor. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który określa zasady pracy i działalność rady pedagogicznej. Regulamin ten nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym Statutem.

Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:

  • opracowanie koncepcji rozwoju placówki, rocznych planów rozwoju;

  • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i programów własnych przy współpracy z innymi placówkami;

  • uchwalenie regulaminu pracy rady pedagogicznej;

  • ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach;

  • opracowanie rocznego sprawozdania z działalności opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej;

  • dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania; programu wychowawczego i profilaktycznego;



pozostałe kompetencje rady pedagogicznej:

  • rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem, przed rozpoczęciem roku szkolnego i po zakończeniu roku szkolnego;

  • nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej, które mogą naruszać dobro placówki, wychowanków, rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników; informacje o dziecku mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka i tylko przez nauczycieli;

  • nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych i ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. (ze zmianami) o ochronie informacji niejawnych;

  • zebrania rady pedagogicznej są protokołowane, a czas złożenia protokołu do podpisu wynosi 7 dni;


Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.



Rozdział IV

Zasady finansowania przedszkola

§ 4

  • Przedszkole jest finansowane przez:

a.) rodziców lub opiekunów prawnych;

b.) dotacje podmiotowe z Urzędu Miasta Lęborka;

2.)Przedszkole może otrzymywać darowizny. Darowizny mogą być wydatkowane zgodnie z decyzją darczyńcy.

3.)Przedszkole pobiera stałe czesne , nie ulegające zmianie wysokości kwoty, za każdy miesiąc od każdego zapisanego dziecka do przedszkola. Opłaty za usługi świadczone przez przedszkole w danym miesiącu przyjmowane są z góry- do 10- go danego miesiąca - przelewem na konto placówki.

Wysokość czesnego jest stała i nie podlega zmniejszeniu w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu i jest naliczane od dnia zapisania dziecka do placówki do okresu otrzymania pisemnej rezygnacji z miejsca w przedszkolu wraz z zachowaniem 30 dni okresu wypowiedzenia liczone ostatniego dnia miesiąca, w kt



Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Admin Login