Niepubliczne Przedszkole Baśniowe istnieje od 1 września 2005 roku. Nasza placówka od początku swojej działalności stawia na wszechstronny rozwój dzieci, dużą rolę przykładając do wychowania przez muzykę oraz sztukę. Dzieci mając codzienny kontakt z muzyką, chętnie śpiewają piosenki, tańczą a także uczestniczą w różnego rodzaju formach kontaktu ze sztuką. Dzieci bardzo chętnie podejmują wszelkiego rodzaju działania artystyczne pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli. Głównym celem naszego działania jest wszechstronny rozwój naszych wychowanków ze szczególnym uwzględnieniem zdolności twórczych w zakresie muzyki.
Dla
dzieci 6 i 5- letnich: Program wychowania przedszkolnego "Od
przedszkolaka do pierwszaka", Dla
dzieci 4-letnich :Program wychowania przedszkolnego "Razem w
przedszkolu", Dla
dzieci 3-letnich: Program wychowania i edukacji przedszkolnej "Wesołe
przedszkole i przyjaciele".
Ponadto
stosujemy wiele programów innowacyjnych wspomagających rozwój
potencjału dziecka:
* Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
Zajęcia
prowadzone Metodą Dobrego Startu mają charakter zajęć
dydaktycznych, chociaż prowadzone są w formie zabawy. Celem metody
jest jednoczesne usprawnienie czynności analizatorów: słuchowego,
wzrokowego, kinestetyczno - ruchowego, a także kształcenie
lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Ćwiczenia
są prowadzone do usprawniania:
• uwagi
• percepcji
• pamięci
• wyobraźni
słuchowej i wzrokowej
• motoryki
i koordynacji wzrokowo -słuchowo -ruchowej, a więc integracji
percepcyjno- motorycznej
Funkcje
owe leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania.
Usprawnienie w tym zakresie wskazane jest dla dzieci przygotowujących
się do nauki czytania i pisani, natomiast niezbędne wobec dzieci, u
których występują opóźnienia w rozwoju tych funkcji. Metoda
Dobrego Startu kształci też zdolność rozumienia i posługiwania
się symbolami abstrakcyjnymi, co ma szczególne znaczenie dla dzieci
rozpoczynających naukę szkolną, w tym czytanie pisanie i
liczenie.
* Metoda Projektu
Metoda projektu polega na samodzielnym inicjowaniu, planowaniu, wykonywaniu i ocenie realizacji zadań edukacyjnych. Pozwala zatem dzieciom na samodzielne rozwijanie zainteresowań, kierowanie własnym uczeniem się podczas gdy nauczyciel pełni funkcję wspomagającą, kierującą i organizującą. Projekt, to metoda w której: - dziecko, lub grupa prowadzą badania na jakiś temat, który jest dla nich ważny i odnosi się do ich życiowych doświadczeń - aktywność badawcza może trwać dłuższy czas - dzieci planują działania samodzielnie lub w grupach - dzieci wybierają miejsca zajęć terenowych - dzieci wybierają materiały źródłowe.
ZALETY METODY PROJEKTU:
społeczne: - rozwiązywanie problemów - negocjacje - ustalanie strategii działania - przewidywanie życzeń i odczuć innych osób. rozwój intelektualny: - uczy się: myślenia krytycznego; stawiania hipotez; przewidywania i weryfikowania przewidywań; dociekliwości; wytrwałości w dążeniu do rozwiązywaniu problemu - pogłębianie wiedzy: swoboda inicjowania i rozwijania własnych zainteresowań poprzez samodzielny dobór działań rozwój samodzielności: - sam określa swoje cele - sam kieruje swoją aktywnością - sam bierze odpowiedzialność za własną pracę - sam sobą kieruje - sam ocenia swoje osiągnięcia - sam dobiera działania - sam wybiera materiały do pracy inne zalety: - różnorodność działań - udział wszystkich dzieci - samodzielność - wzrasta poczucie własne wartości (mam sukces) - rozwijanie kreatywności - włączenie rodziców w realizację projektu: zbierają materiały, książki, występują w roli ekspertów, towarzyszą w wycieczkach, biorą udział w wydarzeniu kulminacyjnym itp.
*
Metoda globalnego czytania Glenna Domana
Małe dzieci
( 2- 3 letnie) mają nieograniczony głód wiedzy połączony z
łatwością przyswajania sobie nowych informacji. Małe dziecko chce
i potrafi uczyć się bardzo szybko. Pragnienie uczenia się osiąga
swój szczyt między 1 a 5 rokiem życia. Jest to okres, w którym
mózg dziecka jest całkowicie otwarty na wszelkie informacje, które
przyswajane są bez jakiegokolwiek świadomego wysiłku.
"Dziecko chce poznać każdą rzecz wielozmysłowo- dotknąć,
usłyszeć i zobaczyć. Może ono skojarzyć i przyswoić sobie
równie szybko słowo mówione jak i pisane, dlatego od wczesnego
okresu życia może ono nauczyć się czytać łatwo i w naturalny
sposób, jeżeli tylko stworzy się u temu odpowiednie warunki ( G.
Doman 1992).
Program nauki
czytania wg G. Domana dzieli się na 5 kolejnych etapów:
1. Nauka
pojedynczych słów,
2. Wyrażenie
dwuwyrazowe,
3. Proste
zdania,
4.
Rozbudowane zdania,
5.
Książeczki.
* Pedagogika zabawy
Innowacyjny charakter pedagogiki zabawy polega na tym,
że- w przeciwieństwie do tradycyjnych zabaw podejmowanych przez
dzieci- proponuje specjalnie zorganizowane przez nauczyciela
działanie w grupie, które daje radość, uczy, bawi i wychowuje. W
odniesieniu do dzieci wieku przedszkolnym pedagogika zabawy zakłada
dostarczenie jak najbogatszej oferty działań, wpływających na
wszechstronny rozwój w aspekcie indywidualnym i grupowym. Pedagogika
zabawy łączy w sobie dwa elementy: naukę i zabawę. Szczególne
znaczenie przypisuje się aktywnościom z
wykorzystaniem chusty animacyjnej.
* Metoda ekspresji ruchowej Carla Orffa
Jest to metoda
polegająca na ścisłej korelacji kultury fizycznej z kulturą
rytmiczną- muzyczną oraz kulturą słowa. Główny nacisk kładzie
się w niej na ekspresję wynikającą z zaangażowania emocjonalnego
dziecka i jego możliwości twórczych. Orff wprowadził przed
wszystkim instrumenty perkusyjne o nieskomplikowanej technice gry, a
dla starszych dzieci instrumenty dęte i strunowe. W przedszkolu Baśniowym wykorzystuje się instrumenty
niemelodyczne, jak: bębny, tamburyna, marakasy, pudełka, kołatki,
kastaniety, talerze oraz melodyczne: dzwonki, metalofony, ksylofony.
W edukacji starszych dzieci placówka stosuje również instrumentów
strunowych i dętych.
*Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbourne
W placówce metoda ta wykorzystywana jest szczególnie w
grupie najmłodszej. Ruch Rozwijający to system ćwiczeń
gimnastycznych wykorzystujących dotyk, ruch oraz wzajemne relacje
fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzania świadomości
samego siebie, poznanie własnego ciała, orientacji w przestrzeni
oraz pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi. Udział w ćwiczeniach metodą W. Sherbourne ma na celu
stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia
motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym do
poznania możliwości ruchowych. Ponieważ dzięki temu dziecko
zaczyna mieć zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie
bezpieczeństwa.
* Kinezjologia edukacyjna Paula E. Dennisona
Kolejną metoda stosowana w przedszkolu w pracy z
dziećmi jest Kinezjologia edukacyjna, polegająca na wykorzystaniu
naturalnego ruchu fizycznego, niezbędnego do organizowania pracy
mózgu i ciała. Metoda wynika z faktu, iż naturalny rozwój
fizyczny stanowi podstawę samodoskonalenia się bazowych nawyków
widzenia, słuchania, organizowania wewnętrznych czynności
psychicznych, umiejętności, spontaniczności i działań twórczych. W przedszkolu Baśniowym ćwiczenia Dennisona stosuje
się najczęściej jako wstęp do głównych zajęć. Dzięki nim
dziecko jest bardziej podatne na oddziaływanie edukacyjne i
terapeutyczne. Bardzo duże znaczenie ma rozpoczęcie zajęć od
wypicia niegazowanej wody mineralnej o temperaturze pokojowej.